Nadzwyczajne okoliczności

Co oznaczają nadzwyczajne okoliczności?

OPÓŹNIENIA ZE WZGLĘDU NA NIEKORZYSTNE WARUNKI POGODOWE
Lot Damiana i jego dwóch kolegów z Hamburga do Manchesteru był opóźniony sześć godzin, ze względu na gęstą mgłę w Hamburgu. Niekorzystne warunki pogodowe zaliczają się do nadzwyczajnych okoliczności i w związku z tym linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania za opóźnienie.
DAMIAN I JEGO KOLEDZY NIE OTRZYMALI ŻADNEGO ODSZKODOWANIA.

Zasady dotyczące opóźnień i odwołań lotów mogą wydawać się stosunkowo proste, jednak reklamacje do oczywistych niekoniecznie należą. Czasami opóźnienia lotów są spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, znanymi również jako siła wyższa. W takich przypadkach rozporządzenie UE 261/2004 stanowi, że linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom lotniczym, których lot jest opóźniony.

Ale co to znaczy, że linia lotnicza odrzuca wniosek o odszkodowanie z powodu nadzwyczajnych okoliczności? I w jakich przypadkach ma to zastosowanie? Poniżej dowiesz się, dlaczego nie zawsze możesz ubiegać się o odszkodowanie, mimo znacznego opóźnienia lub odwołania lotu.


Nadzwyczajne okoliczności

Czasami linie lotnicze odrzucają wniosek o odszkodowanie, twierdząc, że opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Pojęcie „nadzwyczajne okoliczności” opisuje dowolny zestaw warunków lub zdarzeń, które znajdują się poza kontrolą linii lotniczej i uniemożliwiają odlot samolotu na czas. Oznacza to, że linia lotnicza nie mogła zapobiec zakłóceniom lotu, pomimo podjęcia wszelkich uzasadnionych środków. Wykaz nadzwyczajnych okoliczności określonych w rozporządzeniu WE 261/2004 obejmuje:


  • Złe warunki atmosferyczne;
  • Klęski żywiołowe;
  • Strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska;
  • Brak stabilnej sytuacji politycznej;
  • Zagrożenie bezpieczeństwa;
  • Ograniczenia w zakresie kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego;
  • Uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem);
  • Ukryte wady produkcyjne.

Jakie okoliczności nie są nadzwyczajne?

Często zdarza się, że linie lotnicze niesłusznie odrzucają wniosek o odszkodowanie za opóźnienie lotu z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Dlatego ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, w jakich przypadkach okoliczności nie są nadzwyczajne. Poniższe przykłady nie są nadzwyczajnymi okolicznościami, dlatego możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie lotu:


  • Problemy techniczne;
  • Choroby wśród załogi lotniczej;
  • Strajki pracowników przewoźników lotniczych;
  • Odmowa wejścia na pokład z powodu overbookingu.

Linia lotnicza odrzuciła wniosek o odszkodowanie, ale nie zgadzasz się – co zrobić w takiej sytuacji?

Często zdarza się, że linie lotnicze wykorzystują nadzwyczajne okoliczności, takie jak zła pogoda podczas poprzedniego lotu, jako powód odrzucenia wniosku pasażera o odszkodowanie, nawet jeżeli prawdziwy powód nie był nadzwyczajny. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania i uważasz, że ich odrzucenie jest nieuzasadnione, możesz zwrócić się o pomoc do Zwrotzalot.pl. Mamy dostęp do danych i statystyk lotów i możemy zbadać prawdziwą przyczynę opóźnienia lub odwołania lotu oraz pomóc ci w dochodzeniu należnego odszkodowania.

Jeżeli linia lotnicza podtrzyma wyjaśnienie wyjątkowych okoliczności, naszym kolejnym krokiem będzie przekazanie sprawy do krajowego organu transportowego lub sądu. W takim przypadku możesz skorzystać z usług Zwrotzalot.pl, jeżeli chcesz uniknąć ryzyka uiszczenia opłat sądowych i kosztów pełnomocnictwa. Kiedy korzystasz z naszych usług, wykonujemy całą pracę i pobieramy tę samą kwotę (25% + VAT), niezależnie od tego, czy wniesiemy sprawę do sądu, czy nie.

W Zwrotzalot.pl wiemy, które okoliczności są nadzwyczajne. Możemy stwierdzić czy przysługuje ci odszkodowanie, a w przypadku gdy linia lotnicza poda powód, który nie jest nadzwyczajny, wniesiemy sprawę do sądu.

Masz wątpliwości? Dowiedz się, czy masz prawo do rekompensaty tutaj